Bij flottielje zeilen maak je onder de deskundige begeleiding van Atlantic Sailing met je eigen zeiljacht een mooie zeiltocht naar Engeland of over de Oostzee. Je zeilt dus met meer boten, in groepsverband. Het allerleukste aan flottielje zeilen is dat je onbewust heel veel zeilervaring opdoet. Na elke reis sta je zelfstandiger aan het roer.
Atlantic Sailing is een nog jong bedrijf, maar onze schipper heeft inmiddels 30 jaar zeilervaring op vrijwel alle wereldzeeën. Hij zeilde solo, maar begeleidde ook groepen zeilschepen. Onder zijn persoonlijke deskundige begeleiding beleef jij de onvergetelijke zeilvakantie waar je al jaren over droomt.
Met je eigen zeiljacht onder deskundige begeleiding de oversteek maken naar de Engelse oostkust is een van de meest enerverende zeiltochten die je vanuit Nederland kunt maken.
In 2017 maken wij een 9-daagse juni zeilreis onder begeleiding maar op eigen kiel naar Lowestoft, Southwold (river Orwel), Pin Mill en Woolverstone. We vertrekken zaterdag 10 juni 2017 en zijn zaterdag 17 juni 2017 terug. We verzamelen vrijdag 10 juni in de haven van IJmuiden. De kosten voor de begeleiding van deze zeilreis bedragen 450 euro. Meld je nu aan! Mail naar info@atlanticsailing.nl of bel 06 51955691.
Deze zeilreis maken we eind augustus 2017 nog een keer. We verzamelen op vrijdag 25 augustus, vertrekken zaterdag 26 augustus en zijn op zaterdag 2 september weer terug in IJmuiden. De kosten voor de begeleiding van deze zeilreis bedragen 450 euro. Meld je nu aan! Mail naar info@atlanticsailing.nl of bel 06 51955691.
Onze 9-daagse flottielje reis naar Engeland
Hemelsbreed is het niet eens zo’n grote oversteek, de zeiltocht naar Engeland. Toch is voor veel zeilers de drempel om te gaan hoog. Onder de deskundige begeleiding van Atlantic Sailing doe je in negen dagen een leuke enerverende en onvergetelijke flottielje zeilervaring op.
Als het gaat om klassieke Britse bestemmingen dan staan Lowestoft en Southwold in de top drie van Nederlandse zeezeilers. De havens liggen zo’n 100 mijl westelijk van IJmuiden. We zullen geen hinder ondervinden van de windmolenparken die de Noordzee.
Dag 1 IJmuiden
We ontmoeten elkaar in IJmuiden Marina Seaport. Na een kennismaking, briefing en een lekker drankje bereiden wij ons voor op de oversteek van de Noordzee, inclusief een nacht op zee.
Dag 2 IJmuiden – Lowestoft
Vandaag gaan we onze uitdaging aan. We zijn er allemaal klaar voor: de oversteek van de Noordzee! Onderweg houden we contact met elkaar via de marifoon. Het wordt een heerlijke dag op het water en we kijken uit naar onze eerste nacht op open zee. Als de zon achter de horizon verdwijnt en de schemer inzet, neemt de spanning toe. Logisch. We hebben dan nog een hele nacht voor de boeg. We genieten van de sterrenpracht. Het is eigenlijk onmogelijk om te beschrijven hoe het is om een nacht op zee door te brengen. Veel beter is het dit gevoel zelf te ondergaan. Tegen het ochtendgloren, zien we in de verte de Engelse kust opdoemen.
Dag 3 Lowestoft
In de loop van de ochtend komen we aan in Lowestoft. Afhankelijk van het tij nemen we de aanloop via de noord of de zuidzijde van de zandbanken. We zijn verplicht ons te melden bij de havenautoriteiten, daarna komen we aan in het havenbassin en onze ligplaats. We zijn te gast in de oude en formele Royal Norfolk & Suffolk Yachtclub. In tegenstelling tot vroeger is het voor de vele bezoekers uit Nederland sinds enkele jaren niet langer verplicht met jasje en dasje te verschijnen.
Dag 4 Lowestoft (havendag)
De ideale dag om verder bij te komen van de lange overtocht en tevens een kijkje te nemen in Lowestoft zelf. Lowestoft is een badplaats en in de buurt van mooie natuurgebieden als de Suffolk Coast & Heaths en het nationale park The Broads. Hier kun je heerlijk wandelen. Er zijn ook boeiende musea: Lowestoft Museum, het scheepvaartmuseum en een museum van de marine-eenheid.
Vandaag is ook de briefing voor de zeiltocht naar onze volgende bestemming Southwold 12 NM aan de river Blythe. Voor de monding van de rivier Blythe ligt een drempel/grindbank . Deze kunnen we alleen passeren met hoogwater.
Dag 5 Southwold rivier Blythe
We vertrekken met hoogwater. Na het passeren van de drempel varen we ongeveer 2 NM landinwaarts de rivier op naar onze volgende ligplaats. Dat wordt nog een hele uitdaging omdat we aanmeren op een stromende rivier. Maar met behulp van de havenmeester en de instructies van de flottielje leider, kun je deze ervaring even later met trots vermelden in je logboek. Briefing bestemming Wolverstone.
Dag 6 Southwold – Woolverstone rivier Orwell
Een pittige zeiltocht langs de kust brengt ons naar de monding van de rivier Orwell, met aan de zuidzijde Harwich en aan de noordzijde Felixstowe. We passeren een containerhaven waar grote (soms met het formaat van een enorm flatgebouw) containerschepen afmeren om te laden en te lossen. Op weg naar Woolverstone, met het opkomend tij, komen we langs de legendarische pub Pin Mill. Het vooruitzicht dat we straks in deze oude pub een pintje of wijntje kunnen drinken doet ons verlangen naar de laatste meters op het water.
Dag 7 Woolverstone Marina
Na een gezellige avond in de Pin Mill is het vandaag tijd om de rest van Woolverstone te verkennen. Misschien spreken we elkaar later vandaag wel weer in de pub. Het is een mooie plek voor de briefing van de zeiltocht van de volgende dag: de 135 mijlen naar IJmuiden, uiteraard weer met een nacht op zee.
Dag 8 Woolverstone-IJmuiden
We maken ons op voor de terugreis naar IJmuiden. Met afgaand tij varen we de rivier af richting Harwich. We navigeren langs de zandbanken. Met behulp van de kardinale boeien en de instructies van de flottielje leider beginnen we voor de tweede keer aan de grote oversteek en opnieuw mogen we weer genieten van een nacht op de Noordzee.
Dag 9 IJmuiden
We komen vandaag aan in IJmuiden. We zien de schoorstenen van de hoogovens met goed weer al een lange van tevoren. We nemen een ruime boog en varen om het nieuw te bouwen windmolenpark heen. Zonder vermaning van de pilot. Zo varen we de Seaport Marina binnen. Daar proosten we op de heerlijke week die achter ons ligt, nieuwe vriendschappen en een prachtige ervaring. We hebben wel een drankje verdiend.
In het logboek kunnen we maar liefst 300 NM offshore zeilervaring bijschrijven, inclusief twee nachten op zee!
Proost!
Ben je geïnteresseerd? Meld je nu aan! Mail naar info@atlanticsailing.nl of bel 06 51955691.
Atlantic Sailing heeft voor juli / augustus 2017 een prachtige 26-daagse (verzamelen 16 juli, vertrek maandag 17 juli, terugkomst vrijdag 11 augustus) flottielje zeiltocht naar de kleine zeemeermin in het Deense Kopenhagen op het programma staan. Onderweg bewonder je prachtige kusten, grillige fjorden en pittoreske vissersdorpjes, waar je spontaan verse vis koopt voor een gezellige barbecue ’s avonds aan boord. Wil je meer weten? Neem dan gerust even contact met ons op. Mail naar info@atlanticsailing.nl of bel 06 51955691.
Welke route varen we?
In tegenstelling tot onze flottielje zeiltocht naar Engeland, waarvan de route vooral afhankelijk is van de windrichting en weersomstandigheden, staat de route van onze zeiltocht over de Oostzee wel redelijk vast. Zeilen met Atlantic Sailing staat helemaal in het teken van genieten. Dus trekken we voor deze zeiltocht vier weken uit. We hoeven ons dus niet te haasten, hebben onderweg tijd genoeg voor een stop in een van de pittoreske ouderwetse vissershaventjes die de Denemarken rijk is. De langste vaardag is dan ook 50 mijl.
Lauwersoog (vertrek)
Iedereen kent Lauwersoog, de vertrekhaven van onze reis naar de Oostzee en Kopenhagen. De haven ligt tussen twee prachtige natuurgebieden: de Waddenzee en het Lauwersmeer. Julie tocht hiernaartoe is al adembenemend. Een voorbode van al het moois dat ons nog te wachten staat.
De Haven heeft een visafslag met eigen ijsvoorziening, visgroothandels, een bedrijf met allerhande scheepsbenodigdheden, een douanekantoor, een drijvend dok voor onderhoudswerkzaamheden aan de vissersschepen, een aantal restaurants en viswinkels en sportvisbedrijven.
De passantenhaven is ideaal voor een verblijf van één nacht of enkele dagen. De steigers zijn voorzien van elektriciteit en water en in het havengebouw bevinden zich alle benodigde facilitaire voorzieningen. Horecagelegenheden bevinden zich op loopafstand en in de omgeving zijn diverse toeristische trekpleisters.
Norderney 58 zeemijlen (1e vaardag, dag 1)
Vandaag maken we een mooie tocht boven de eilanden (Borkum) langs, richting Norderney. Dat is een typisch Duits badplaatsje met kuuroord allures en heeft qua vorm veel weg van Terschelling. Het stadje – met statige gebouwen verscholen tussen hoogbouw – ligt in de kop, daarna volgt de rest van het eiland. Vroeger kwam adelijk Duitsland hiernaartoe.
Norderney is verreweg de meest favoriete haven voor een tussenstop richting het Kielerkanaal. Logisch, want deze sfeervolle moderne haven met meer dan 400 ligplaatsen is niet alleen de grootste in het gebied, maar heeft tevens voldoende diepgang en is daardoor ook bij laagwater toegankelijk. Het binnenvaren van het zeegat bij Norderney vergt enige aandacht, vooral bij aanlandige wind en uitlopend tij. De haven moet vanwege de vele veerdiensten ruim worden genomen.
Cuxhaven 65 (dag 2)
Het is altijd spectaculair om voor de eerste keer de Elbe naar Cuxhaven op te varen. Vlak voor we daaraan beginnen passeren we gigantische zeeschepen die voor anker liggen, wachtend op de loods.
De haven zelf is allesbehalve romantisch, maar wel van alle gemakken voorzien en een begrip onder zeilers. Cuxhaven is hét verzamelpunt voor zeilers op doorreis van en naar de Scandinavische wateren. De prima maaltijden en het lekkere bier in het clubhuis worden geroemd, en maken veel goed. Ontdek het zelf.
Rendsburg 55 (dag 3 en 4)
Vandaag varen we via de sluizen bij Brunsbüttel het Kielerkanaal op, voor het eerste deel van onze tocht op de motor over deze levendige waterweg naar de Oostzee. Laat je niet afschrikken door de eerste kilometers. Dan varen we nog langs de olie-industrie. Daarna begint het genieten en meandert ‘t donkerbruine kanaal door moerassen en heuvels. Glooiende oevers, met bomen, open velden, kwetterende vogels en prachtige bruggen, die nog stammen uit 1895. Vooral de spoorbrug met hangende pont bij ons einddoel van vandaag – Rendsburg – is oogverblindend. Rendsburg is een pittoresk vestingstandje met uitstekende voorzieningen. We blijven hier 2 dagen. Hier kun je eventueel de laatste inkopen doen voor onze trip. Proviand, waaronder bier en wijn is hier stukken goedkoper dan in Denemarken.
Moltenont 25 (dag 5)
Een heerlijke korte tocht vandaag. We gaan relaxt de sluizen door om vrijwel kort daarna alweer aan te meren in Moltenont. Dat is een kleine badplaats, net onder Laboe. Moltenont heeft een gezellig vissershaventje.
Nystad 64 (dag 6 en7)
Vandaag een zeeslag van 64 mijl. Hijs de zeilen, we zijn op weg naar Nysted, de meest zuidelijke koopstad van Denemarken, gelegen op Lolland. Het landschap ten noordwesten van Nysted wordt gedomineerd door heuvels, meren en bossen.
Wie na onze lange trip op het water nog niet genoeg windbeleving heeft opgesnoven, kan in Nysted een bezoekje brengen aan het belevingscentrum ’de Wereld van de Wind’ in het havengebouw op Nysted Haven.
In de haven van Nysted zijn alle benodigde faciliteiten voor zeil- en motorboten. Langs de westkust bevinden zich nog vier kleinere havens. Deze worden vooral gebruikt door de lokale hobbyvissers.
Klintholm 48 (dag 8 en 9)
Stel je toch eens voor. Je gaat even met je zeiljacht voor anker. Aan de ene kant de Oostzee, zo ver het oog reikt. Draai je je vervolgens 180 graden om dan steken de majestueuze krijtrotsen van Mons Klint bijna 150 meter boven het water uit. Een witte vlakte, zo hoog als wolkenkrabbers, steekt wit af tegen het donkere water. Dat is wat je ziet, een paar mijl voor we ons einddoel van deze dagetappe bereiken.
Krijtrotsen die 75 miljoen jaar – het kan een paar jaar schelen – in het Krijttijdperk in een ondiepe zee zijn ontstaan. Mons Klint is dé attractie en dus een enorme trekpleister. Maar laat je niet verleiden om te dicht langs de grillige kust te varen. Tot ongeveer een halve mijl is er een diepgang van 4 meter, dichterbij is het ondiep en liggen er veel stenen.
De haven van Klintholm is modern en heeft een paar havenbekkens, die te herkennen zijn aan de houten vakantiehuisjes rondom. R is geen ontkomen aan: de havenmeester wijst waar je moet aanmeren. Oh ja, aan weerszijden van de haven zijn veel visnetten uitgezet. Dat levert mooie plaatjes op. En wie weet eten we ’s avonds vis die dezelfde ochtend uit de netten werd gehaald. We blijven hier twee dagen.
Kopenhagen 55 (dag 10 en 11)
Deze dag zetten we koers richting Kopenhagen. Deze bruisende havenstad – met de Zeemeermin als bekendste pleisterplaats – heeft zo veel toeristische attracties dat het geen recht doet deze gewoon een voor een op te lepelen. Juist vanwege alle bezienswaardigheden blijven we hier twee keer overnachten. Je hebt dan in elk geval 1 hele dag om de stad te verkennen. Neem eens een kijkje in het gezellige stadsdeel Christianhavn, met eettentjes en kroegen.
Het havencomplex van Kopenhagen heeft twee aanloopgeulen en wij naderen de stad via de Lynetten Lo/b. We mogen alleen op de motor de haven binnenvaren. Er zijn drie havens waar we kunnen aanmeren voor de twee overnachtingen. Welke van de drie het wordt, houden we nog even voor ons.
Höganäs in Zweden 31 (dag 12 en 13)
Vandaag brengen we een bezoek aan het land van Björn, Benny, Anni-Frid en Agnetha. De tocht naar het Zweedse Höganäs is slechts 31 mijl. Höganäs is de hoofdstad van de gelijknamige gemeente in Skåne, de zuidelijkste provincie van Zweden. De stad heeft ruim dertienduizend inwoners. Oorspronkelijk was het een vissersdorp, maar later werd er mijnbouw ontwikkeld en kolen en klei gewonnen. De stad is ook bekend vanwege keramiek. Omdat we het lekker rustig aan kunnen doen, blijven we ons ook hier twee dagen vermaken.
Hundested 35 (dag 14 en 15)
Na twee dagen Zweden varen we weer richting Deense wateren en kusten. We zetten koers naar Hundested, een levendige plaats op de oostoever van de Isefjord. Elk jaar in week 27 stroomt de haven van dit toeristenstadje vol met duizenden toeristen die niks willen missen van het Visfiletfeest. Vier dagen lang doen ze zich tegoed aan vis met friet.
Ballen op het eiland Samsø 48 (dag 16 en 17)
Nog een pareltje op onze reis: het beregezellige Ballen op het eiland Samsø. Daar waar de Kleine Belt, het Kattegat en de Grote Belt elkaar ontmoeten, daar hoort u waarschijnlijk de eerste klanken van de Deense trekzak. Weg van het gezellige centrum lijkt het soms wel of de tijd heeft stilgestaan. Eenmaal op het eiland zie je langs de weg uitstalkasten met groenten. Leefden er vroeger rendierjagers, tegenwoordig wordt de boterham vooral verdiend met akkerbouw, visserij en in het toerisme. De vuurtoren op de zuidwestpunt is een bezichtiging meer dan waard.
Middelfart 39 (dag 18 en 19)
Aan het eind van deze heerlijke en relatief korte zeildag wacht ons een prachtig uitzicht vanuit de haven van Middelfart over de Kleine Belt. Wie houdt van het nachtleven, komt in Middelfart niks te kort. Het uitgaansleven is hier… euh… levendig. Maar er is ook een werf waar oude schepen worden gerestaureerd. Oh ja, in deze haven liggen we niet in mooie boxen, maar gewoon lekker los aan de kade. Maar het kan ook zomaar zijn dat we één nacht voor anker gaan bij Faeno. Met uitzicht op karakteristieke huizen. Een ervaring die je echt niet wilt missen.
Sønderborg 45 (dag 20 en 21)
Tijdens de tocht naar Sønderborg is het pas echt waanzinnig genieten. We varen via het schitterende Alsfjord en de Alsund. We hebben de keuze uit verschillende havens. Maar er zijn ook diverse bijzondere plekken buiten de haven waar we voor anker kunnen gaan, zoals Høruphavn. Dat ligt aan de zuidzijde van het eiland Als, op het schiereiland. Dit is een populaire ankerplaats. Met een bijboot kunnen we hier aan land voor een wandeling naar de karakteristieke vuurtoren van Kagnaes.
Laboe 38 (dag 22)
Het einddoel van vandaag is het Oostzeebadplaatsje Laboe, aan de oostoever van de Kielerfjord. Laboe heeft een heerlijk strand en de haven ligt dichtbij winkels. Het is onze laatste stop voor we het Kielerkanaal weer opvaren.
Rendsburg of Brunsbüttel 25 (dag 23)
Afhankelijk van het getij meren we vandaag aan in Rendsburg of Brunsbüttel. Rendsburg kennen we nog van de heenreis. Brunsbüttel heeft een jachthaventje dat onder alle weersomstandigheden veilig is. Je kunt hier gratis afmeren en een kijkje nemen in het kanaalmuseum.
Cuxhaven 54 (dag 24)
Het wordt een weerzien met Cuxhaven dat we later op de dag na een lekkere lange trip, deels weer op de motor, zullen bereiken.
Norderney 68 (dag 25)
De volgende dag wacht ons de lange oversteek naar Norderney. De ervaring die we inmiddels hebben opgedaan, kunnen we vandaag mooi in de praktijk brengen. Een pittige dag, die extra voldoening geeft als we de haven van Norderney binnenvaren.
Lauwersoog 58 (dag 26)
Voor de meesten van ons de laatste etappe van deze heerlijke zeereis. Hier nemen we na een heerlijk lange dag op het water – met een brok in de keel – afscheid van elkaar.
Alleen voor boten met een diepgang van 1.80 meter of meer is het mogelijk om onder begeleiding door te varen naar Vlieland en de haven van Harlingen:
Vlieland 62 (dag 27)
Vandaag beginnen we aan een flinke klus: de tocht naar Vlieland. Het is een van de fraaiste eilanden van de Nederlandse Wadden.
Harlingen 20 (dag 28)
Het allerlaatste stukje van deze reis is het puur genieten op het Nederlandse Wad. We varen naar de drukte van het toerisme in Harlingen.
Heb je interesse in deze reis, neem dan gerust even contact met ons op: 06 51955691.
Met Jachttransport door Atlantic Sailing is alles mogelijk. Wil je dolgraag zeilen in de Caraïben, maar heb je geen zin in de grote oversteek. Geen nood, wij brengen jouw jacht naar de plek van bestemming. Zelf kom je overgevlogen, stapt daar aan boord voor het vervolg van de zeilreis. Uiteraard varen we je zeiljacht ook weer terug naar Nederland.
Wil je meer weten? Neem dan gerust even contact met ons op. Mail naar info@atlanticsailing.nl of bel 06 51955691. Of lees eerst meer over Jachttransport door Atlantic Sailing.